Optreden boeken?
Plaisir Courtois voert u mee naar het verleden. Bent u geïnteresseerd in een optreden, kijk dan hier:

www.plaisircourtois.nl/optredens

Donateur worden?
Als u Plaisir Courtois wilt steunen en op de hoogte wilt blijven, dan kunt u donateur worden. Voor een minimale bijdrage van €15 ontvangt u 3x per jaar onze nieuwsbrief en heeft u gratis toegang tot de jaarlijkse historische dansvoorstelling.

mail naar: info@plaisircourtois.nl

Eens uitproberen?
Als je benieuwd bent of hofdansen iets voor je is, kun je altijd langskomen op een oefenavond om eens te komen kijken. Hier vind je de informatie:

www.plaisircourtois.nl/dansles

Plaisir Courtois is een hofdansvereniging in Groningen, bestaande uit een groep enthousiaste mensen, die zich bezighoudt met het levend houden van historische dansen zoals die vroeger aan de Europese hoven werden uitgevoerd. Tijdens optredens dansen wij in bijhorende kostuums, gemaakt volgens authentieke patronen en gedragen we ons naar de etiquette van die tijd.
De dansen komen uit verschillende periodes:

  • Renaissance
  • Barok
  • Weense periode (19e eeuw)

 

 

Renaissance

Renaissance-dansen bij Plaisir Courtois zijn uit de 15e en 16e en begin 17e eeuw en komen uit Italië, Frankrijk en Engeland. Het karakter van de verschillende dansen is heel verschillend.

De Italiaanse dansen uit de 15e eeuw kenmerken zich door (diepe) kniebuigingen en veel verschillende passen. In de 16e-eeuwse Italiaanse dansen is het spel van aantrekken/afstoten en verleiden heel belangrijk. De heren sloven zich regelmatig uit met bijvoorbeeld gestampte passen en een stoere (geflankte) houding, waarop de dames dan reageren met lieflijke passen, waarbij ook de heupen een beetje gebruikt mogen worden. Italiaanse dansmeesters waar wij nog dansen van hebben zijn onder andere Guglielmo Ebreo da Pesaro (1420-1484), Fabrizio Caroso (ca. 1530-1605) en Cesare Negri (1535-1605).

Hiertegenover staan de Franse dansen. Hier zitten een aantal statige processiedansen bij die enkel en alleen bedoeld zijn om de kleding, sieraden en andere accessoires van de dames aan het publiek te tonen.  Dit wil echter niet zeggen dat de Fransen ons niet kunnen verrassen, zo dansen wij onder andere ook een Bouffons, een dans waarbij technieken uit het zwaardvechten het uitgangspunt zijn. Een belangrijk Frans dansboek is de Orchesography, geschreven door Thoinot Arbeau (1520-1595). Misschien ken je hieruit wel de Belle qui tiens ma vie’ die niet alleen door ons gedanst wordt, maar ook nog vaak gezongen wordt bij klassieke koren.

Tot slot zijn er dan nog de Engelse dansen. Deze vinden hun oorsprong in de volksdansen. Koningin Elizabeth I was een fervent danser en heeft ervoor gezorgd dat de dansen uit het volk ook aan haar hof geïntroduceerd werden.  Deze dansen zijn eenvoudiger, maar zijn juist daardoor heel geschikt voor een gezellig bal of om het hofdansen aan te leren. Deze dansen zijn door John Playford opgeschreven in 1651, maar werden toen al jaren gedanst en zouden ook in de periodes hierna populair blijven. 

DSCN1676.jpg

Bij Plaisir Courtois wordt gedanst in verschillende historische kostuums, grotendeels zelf gemaakt aan de hand van authentieke patronen en modellen. Deze kostuums zijn verbonden met de periode waaruit de dansen stammen, te weten Renaissance, Barok en Weense periode (19e eeuw). De namen van de stijlen komen veelal overeen met de stromingen in de kunstgeschiedenis. Vooral op schilderijen is goed te zien wat mensen in een bepaalde periode droegen.

 

Per periode is hieronder aangegeven welke aspecten Plaisir Courtois gebruikt voor haar kostuums. Ook zijn per periode een aantal foto's te zien van de betreffende kostuums. Voor meer foto's verwijzen wij naar het fotoalbum en onze Facebookpagina.

 

Renaissance

De periode waaruit wij werken is voor zowel dames- als herenkostuums van 1530 tot 1570. De kleding uit die tijd was vrij donker van kleur en gemaakt van zware stoffen. Wij volgen vooral de Italiaanse stijl met eventueel Engelse invloeden.
In bijna heel Europa zag je bij de dames een vierkante halslijn en een wijd uitlopende rok, vaak met een split voorin. De taille zat daadwerkelijk in de taille. Er werden meestal kapjes gedragen die al het haar verborgen.
De heren droegen over hun chemise (een soort hemd) een kort jasje, doublet genaamd. De ballonbroek was erg populair, tussen de stroken is hier de onderstof te zien. Daaronder werden gebreide hosen (een soort maillot) gedragen. Vaak werden hierbij nog een cape en een baret gedragen.

Renaissance_groep_Eelde.JPG

 

Subcategorieën